Linkbuilding, begin met gastbloggen

Linkbuilding is een zeer effectief middel om de online vindbaarheid van jouw website te vergroten.. De manier waarop dit uitgevoerd wordt verschilt ontzettend. Raar, want ondanks dat Google nooit precies deelt hoe hun algoritme werkt, is er al veel bekend.

Twee soorten linkplaatsingen

Ga je net beginnen met linkbuilding dan is het handig om te weten dat er twee soorten linkruils gedaan worden.

De eerste is het plaatsen van losse links. Deze zullen op een, daarvoor bestemde, linkpartner pagina komen. Dit is een hele lijst aan losse linkjes van linkparners. Elke pagina heeft een X waarde voor linkjes. Hoe meer linkjes, hoe meer deze waarde verdeeld moet worden over al deze links. Kortom, hoe minder links op een pagina, hoe beter.

Hierbij komen we bij de tweede soort ruil, blogs. Je kunt een link, vaak twee, verwerken in een gastblog. Hierbij schrijf je een stuk tekst over een onderwerp gerelateerd aan jouw website. Wij kunnen je alvast verklappen, deze manier van linkbuilding heeft een veel grotere waarde dan losse link plaatsen. Waarom? Dit leggen we je graag uit.

Waarom gastbloggen

Er zijn twee duidelijke redenen te geven waarom een gastblog een hogere linkwaarde heeft dan het plaatsen van een losse link.

Ten eerste wordt er voor een blog een nieuwe pagina aangemaakt op de website. Dit betekent dat je de X linkwaarde van een website niet meer hoeft te delen met andere websites. Stel de waarde is 20, dan gaat deze volle 20 naar jouw website. Op een linkpartner pagina staan soms wel 50 websites. Je zult deze 20 moeten verdelen over al deze concurrenten. Best een groot verschil toch!

Als we je nog niet overtuigd hadden dan hebben we nog een reden voor gastbloggen. Deze heeft alles te maken met Google, niet een geheel onbelangrijke partij als het gaat om SEO. Vroeger kon je het zoekwoord waarom je gevonden wilde worden, honderd keer noemen op jouw pagina. Hoe vaker jouw zoekwoord op jouw website stond, hoe hoger jij scoorde. Dit resulteerde erin dat de eerste websites van Google weinig inhoud had. Om dit tegen te gaan heeft Google het algoritme veranderd. Google denkt in context, ook wel topics genoemd. Google weet welke zoekwoorden bij eenzelfde topic horen. Je scoort nu hoog wanneer je een totaal informatie beeld geeft met zoveel mogelijk aspecten rondom een onderwerp.  In een losse link ga je dit nooit voor elkaar krijgen, in een blog wel.

Echter worden er vaak eisen gesteld aan het plaatsen van gastblogs zodat de website waarop jij plaatst geen last heeft van slechte content. Houd hier goed rekening mee om afwijzingen te voorkomen.